سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فشارخون بالا و اهمیت آن

فشارخون بالا

فشارخون بالا چقدر اهمیت دارد

فشارخون بالا گاهی اوقات “قاتل خاموش” نامیده می شود ، زیرا معمولاً هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد ، با این وجود می تواند به شرایط تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی یا سکته منجر شود.  خبر خوب این است که فشار خون بالا یا هایپرتانسیون اغلب قابل پیشگیری یا درمان است.  تشخیص به موقع و تغییرات ساده و سالم می تواند فشار خون بالا را تحت کنترل قرار دهد.

جریان طبیعی خون ، مواد مغذی و اکسیژن را به تمام قسمتهای بدن از جمله اندامهای مهم مانند قلب ، مغز و کلیه ها تحویل می دهد.  قلب تپنده شما کمک می کند تا خون از طریق شبکه وسیعی از رگهای خونی بزرگ و کوچک هدایت شود.  رگ های خونی شما نیز به نوبه خود دائماً تنظیم می شوند.  برای حفظ فشار خون و ادامه جریان خون با سرعت سالم ، باریک تر یا گسترده تر می شوند.

عوامل تاثیر گذار بر فشارخون

بالا رفتن و پایین آمدن فشار خون در طول روز طبیعی است.  فشار خون تحت تأثیر زمان روز ، ورزش ، غذاهایی که می خورید ، استرس و سایر عوامل می باشد.  اگر فشار خون برای مدت طولانی بیش از حد بالا بماند ، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

فشار خون بالا می تواند قلب شما را بیش از حد سخت کند و قدرت خود را از دست بدهد.

نیروی زیاد جریان خون می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند ، آنها را ضعیف ، سفت یا باریک کند.  با گذشت زمان ، فشار خون بالا می تواند به چندین اندام مهم از جمله قلب ، کلیه ها ، مغز و چشم شما آسیب برساند.

فشار خون بالا یک عامل خطرناک برای مرگ و معلولیت در سراسر جهان است. “فشار خون بالا خطر حمله قلبی ، نارسایی قلبی ، سکته مغزی یا بیماری کلیوی را افزایش می دهد.”

هرکسی ، حتی کودکان ، ممکن است دچار فشار خون بالا شود.  اما خطر افزایش فشار خون با افزایش سن افزایش می یابد.  وهلتون می گوید: “هنگامی كه افراد در 60 سالگی قرار گرفتند ، حدود دو سوم مردم تحت فشار خون قرار می گیرند.”

اضافه وزن یا داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا نیز خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد

از آنجا که معمولاً علائمی ندارد ، تنها راه اطمینان از فشار خون بالا انجام آزمایش فشار خون است.

این آزمایش آسان و بدون درد شامل قرار دادن یک کاف باد شده با فشار سنج در اطراف بازو برای فشار دادن رگ های خونی است.  در صورت آزاد شدن هوا از کاف ، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است با استفاده از استتوسکوپ به نبض شما گوش دهد یا دستگاه خودکار فشار را اندازه گیری می کند.

فشارخون چیست

فشار خون به صورت 2 عدد داده می شود.  اولین عدد نشان دهنده فشار موجود در رگهای خونی شما هنگام ضربان قلب است (فشار سیستولیک نامیده می شود).  دوم فشار همزمان با شل شدن قلب و پر شدن از خون (فشار دیاستولیک) است.

متخصصان به طور کلی موافقند که ایمن ترین فشار خون – یا فشار خون “طبیعی” – 120/80 یا پایین تر است ، به این معنی که فشار خون سیستولیک 120 یا کمتر و فشار دیاستولیک 80 یا کمتر است.

پرفشاری خون به عنوان فشار خون متوسط ​​بیش از 140/90 تعریف شده است. ”  از آنجا که فشار خون می تواند از روز به روز بسیار متفاوت باشد ، تشخیص فشار خون معمولاً براساس میانگین 2 یا بیشتر از 2 بار مطالعه انجام می شود.

اگر فشار خون شما بین “طبیعی” و “فشار خون بالا” کاهش یابد ، گاهی اوقات پیش فشار خون نامیده می شود.  در صورت عدم اقدام برای جلوگیری از فشار خون ، احتمالاً مبتلایان به فشار خون بالا با فشار خون بالا روبرو می شوند.

ما می دانیم که از طریق رژیم غذایی ، کاهش وزن و فعالیت بدنی می توانیم از فشار خون بالا جلوگیری کنیم. ”  “ما همچنین می توانیم آن را درمان کنیم و می توانیم به طور موثر آن را کنترل کنیم.”

اگر فشار خون شما بالا باشد ، پزشک یک طرح درمانی برای شما تجویز می کند.  احتمالاً به شما توصیه می شود که سبک زندگی سالم را تغییر دهید.  همچنین ممکن است لازم باشد از داروها استفاده کنید.

هدف از درمان کاهش فشار خون به اندازه کافی برای جلوگیری از مشکلات جدی تر است

هدف در کاهش فشارخون بالا  چقدر باید باشد؟

پاسخ به عوامل زیادی بستگی دارد ، به همین دلیل مهم است که با دکتر خود در مورد اهداف فشار خون کار کنید.  بیشتر دستورالعملهای فعلی هدف قرار دادن فشار سیستولیک زیر 140 را توصیه می کنند.

یک مطالعه بزرگ اخیراً نشان داده است که هدف برای داشتن فشار سیستولیک بسیار پایین تر – 120 یا کمتر ، به جای 140 – حداقل برای برخی از افراد ممکن است مزایایی داشته باشد.  این مطالعه بزرگسالان 50 ساله و بالاتر را که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش داده اند و دیابت ندارند ، مورد بررسی قرار داد.

هنگام درمان با هدف پایین تر از 120 ، خطر ابتلا به عارضه قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سكته 25٪ كاهش یافته و خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل نیز 27٪ كاهش می یابد.”

نتایج تا به امروز نشان می دهد که برای افراد مسن مبتلا به فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، هدف از فشار خون پایین ممکن است منطقی باشد.  اما ممکن است اشکالاتی نیز وجود داشته باشد و هر بیمار متفاوت است.

مطالعات به وضوح نشان داده است که تغییر سبک زندگی سالم می تواند فشار خون شما را بهبود بخشد.

برای فشار خون طبیعی وزن نرمال داشته باشید.

در صورت نیاز به کاهش وزن از پزشک خود سوال کنید.

از نظر جسمی فعال باشید.

در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

یک رژیم غذایی سالم بخورید.  یک برنامه غذایی غنی از سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل ، و لبنیات کم چرب و کم چربی اشباع و قندهای اضافه شده انتخاب کنید.

نمک را کاهش دهید.  بیشتر نمک از غذای فرآوری شده (مانند سوپ و غذاهای پخته شده) حاصل می شود.

سیگار نکشید.  سیگار کشیدن خطر بیماری قلبی ، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

یک خواب خوب داشته باشید.

داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.  اگر به داروهایی برای کاهش فشارخون بالا خود نیاز دارید ، هنوز هم باید تغییرات سبک زندگی را که در بالا توضیح داده شد دنبال کنید.

فرآیند پرستاری فشار خون

255
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان